torsdag 24 december 2009

ABC i ord og bilder - N











Torsdagen den 24 december
Då var det dopparedagen då;-)) Det är mysigt att vakna och känna att det mesta är fixat - har varit hos syrran idag och jag fixade en Janssons och en skaldjursjanssons, prinskorv, Läckökorv, Ris á la Malta och en massa läsk! Det blev mycket gott och trevligt. Tomten kom och skrämde halvt ihjäl syrrans dotter även om hon smälte lite när hon fick alla paketen men...

Du är vi hemma och grabbarna har gått in på sina rum och jag ser på "Lewis" - älskar engelska deckare.

Dagens bild
Blir mitt bidrag till veckans ABC i ord og bilder där vi nu har kommit till bokstaven N. Nu ska jag ge mig ut på djupt vatten och förväntar mig kommentarer i mängder på vad ni kallar dessa godsaker.

Jag kallar dem Negerbollar men det är inte riktigt rumsrent! Några kallar dem "Chokladbollar" och på ett fik vi var på hette de "Kalla dem va´fan du vill bollar" - vad kallar du dem?

En bra sak från idag
Måste väl vara det att jag varit så himla snäll hela året med tanke på alla julklapparna;-))

18 kommentarer:

  1. Du kære blogger!
    Vær nu rigtig juleglad,
    med masser af julegaver
    og den herligste julemad
    i jeres julemaver.
    Men husk nu lige,
    hver bloggerdreng og pige:
    Et rigtig grundigt julebad.
    Glædelig jul
    ønsker
    Rimkogeren

    SvaraRadera
  2. Hahhahahaaaa! Klockrent :-)))
    Sitter här och tänker på N N N N N N N N. Vad är N? Nötter o (tomte)nisse, såhär i juletid.... Neo förstås (vår katt). Nattljus (sommartid här). Nattmörker, vilket vi har nu, dygnet runt... Svårt! Får se vad jag väljer till slut. Negerbollar. Kanon :-)

    SvaraRadera
  3. tja, vi kalte dem det da jeg var barn for leeeenge siden, men nå heter det vel bare sjokoladeboller for å være stuerent *ler litt*
    Kall det hva du vil - godt er det!

    SvaraRadera
  4. Flyktingkulor har jag hört....

    SvaraRadera
  5. Jag kallar dessa godsaker för nergerbollar. Har jag alltid gjort och kommer alltid att göra :)
    God fortsättning på julen!

    SvaraRadera
  6. Jag har faktiskt övergått till chokladvarianten... undrar varför...

    SvaraRadera
  7. Jeg synes, de ligner det, vi her kalder trøffelkugler.

    SvaraRadera
  8. Vi kalte dem negerboller før i tiden, ja - men det er vel strengt forbudt nå for tiden. Så vi får kalle dem hva F vi vil:o) Fortsatt God Jul!

    SvaraRadera
  9. Åååååååååh! De ser så god ut!!! Skikkelig julegodt!
    ♥ Ha fortsatt en riktig fin jul ♥

    SvaraRadera
  10. ja vi kaldte dem negerboller men det er vist ikke lov lenger , men gode er de..og morsomt løst...
    F

    SvaraRadera
  11. Ja, vi kalte dem også negerboller da vi var små..
    Ønsker deg en velsignet Jul!

    SvaraRadera
  12. yummi, de er så gode så...

    ha en fortatt herlig jul

    SvaraRadera
  13. Jeg ser at negerboller er et vanlig navn på disse, men selv har jeg faktisk aldri hørt dem benevnet som negerboller...hehe! Er det med havregryn i? Kaller dem bare kokoskuler, jeg :)

    SvaraRadera
  14. Negerbollar och inget annat!!

    SvaraRadera
  15. Jeg tror vi kaller de for punsjeboller eller kokosboller. De er kjempegode!
    En flott jule-N fra deg! - og fortsatt gode romjulsdager til deg. :)

    SvaraRadera
  16. Negerboller! Helt klart. :)
    God Jul!

    SvaraRadera
  17. Smakfullt bidrag! Og de heter da negerboller!
    Takk for din kommentar! fortsatt god jul!
    -Margit-

    SvaraRadera
  18. Kaller dem fremdeles negerboller, selv om vi ikke får lov. De ser deilige ut :-)
    Ønsker deg og dine en fortsatt god jul!

    SvaraRadera