fredag 13 november 2009

ABC i ord og bilder - H











Fredagen den 13 november
Funderar på om man ska våga gå upp idag eller inte med tanke på att det är fredagen den 13:e - men som den modiga kvinna jag är så;-)) Startade morgonen med en promenix och sen har varit på möte hela dagen. Det var skönt att komma hem och påbörja helgfirandet! Kvar att göra idag är att hämta hem en av tonåringarna från stan.

Dagens bild
ABC i ord og bilder har nu kommit till bokstaven H. Har funderat på vad mitt H-bidrag ska vara och fick lite hjälp av Anni och kunde tillslut bestämma mig för min tolkning som är Husmanskost.
Dagens husmanskost hos mig är Janssons frestelse och köttbullar. Denna rätt är en av mina absoluta favoriter på julbordet men tål att göras fler gånger på året.

En bra sak från idag
Är helt klart starten på dagen;-))

14 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Har man köttbullar till Janssons? Jag äter inte Janssons själv, gillar inte de där små fiskarna...
    (lite bättre stavat andra gången)

    SvaraRadera
  3. Vi får kjøpt svenske kjøttbullar her og de er meget gode, selv om jeg ikke har det så ofte til middag;-)Janssons har jeg ikke smakt..
    Ha en flott helg!

    SvaraRadera
  4. Min mor hadde en tante som bodde mange år i Gøteborg, og hun introduserte meg første gangen for Janssons fristelse. Var litt skeptisk før jeg smakte, da jeg hørte at det var ansjons i. Men det smakte bare kjempegodt.
    Ha en riktig god helg

    SvaraRadera
  5. Vi bor 30 minutters kjøring fra en butikk i Sverige, der handler vi ofte kjøttboller ;)
    God helg!

    SvaraRadera
  6. Jansson och köttbullar är även mina favoriter. Fast det ska vara hemgjorda annars får det vara.

    SvaraRadera
  7. Så fin løsning på H. Svenske kjøttboller er kjempegode!
    God helg! :)

    SvaraRadera
  8. Babsan - hos mig hittar du bara hemgjorda köttbullar (om jag får bestämma alltså!)

    SvaraRadera
  9. Jeg er normalt ikke overtroisk, men det kan nu godt være, der er noget med fredag den 13. I morges kom jeg til at sætte fotokopimaskinen til at lave 212 kopier af et kompendium, som jeg kun skulle bruge 12 stk. af. Heldigvis opdagede min kollega det, og vi fik stoppet maskinen efter 16 stk. Husmandskost er jeg med på, men jeg føler mig ikke fristet af Janssons fristelser, desværre.

    SvaraRadera
  10. Mmmm vad det ser gott ut! Jag älskar husmanskost och speciellt Janssons frestelse.
    /Kerstin

    SvaraRadera
  11. den retten er bare så god , Synd ikke en husker lage den oftere, men det blir som regel etter jul når en sitter igjen med for mye ansjos . F

    SvaraRadera
  12. Det ser veldig godt ut:) Husmannskost er ikke så gale som man skal ha det til. Hvis vi bare spiser variert.
    Dette fikk jeg i alle fall lyst til å lage:)

    SvaraRadera
  13. Mums fillibabba!! Det fick jag lust på, det blir alldeles för länge mellan gångerna jag får Janson's. Jag är gift med en norrbagge och han delar absolut inte våran smak med ansjovis i potatisgratängen. Kan du fatta och begripa ? Det som är så gott :)

    SvaraRadera
  14. Det ser veldig godt ut, men desverre så har jeg aldri smakt det :-) Noe å tenke på neste gang jeg er i Sverige!

    SvaraRadera